Van feedback naar feedforward

Wat is Feedforward?

Feedforward is een manier, een werkwijze die medewerkers, teams en organisatie helpt om naar voren te kijken. Te zien en overleggen wat er nodig is om naar de toekomst toe stappen te maken om doelen te behalen. Doelen van medewerker, team en organisatie.

Vergroot met feedforward betrokkenheid en commitment van je medewerkers

Om te kunnen groeien moeten de ontwikkelpunten van medewerkers op tafel komen. Op een constructieve manier feedback geven en ontvangen is het startpunt van vooruitgang. Houd het positief, kijk naar uitdagende en reële doelen in de toekomst! 

Feedforward methodiek gebruiken voor de ontwikkeling van je medewerkers is hiervoor het ideale middel. Feedforward is een toekomstgerichte methode die vanuit een positieve insteek helpt om betrokkenheid en commitment van je medewerkers te vergroten. 


Het verschil tussen feedback en feedforward

Feedforward benadrukt gewenst resultaat en positief gedrag in de toekomst. Dat wil zeggen dat je vooraf met elkaar bespreekt wat we willen bereiken en hoe we dat willen bereiken. Feedforward is altijd gericht op een taak of doel in de (nabije) toekomst. Daarmee leg je de focus op waar iemand in de toekomst voor gaat en hoe ze dat willen gaan doen en niet over hoe het in het verleden is gegaan. 

Natuurlijk is feedback niet verkeerd, maar timing is belangrijk en hoe je het geeft. Feedback moet binnen afzienbare tijd worden gegeven en niet pas delen op het ‘jaarlijkse momentje’; dat werkt erg demotiverend. Bij feedback is de valkuil dat het vrijwel altijd gaat over zaken die niet goed gaan of beter kunnen, belicht daarom ook altijd de positieve kanten. Feedback wordt door de ontvanger vaak ontvangen als iets negatiefs en kan zo de relatie onder druk zetten, dus zorg ook voor wat positieve ‘vibes’. We zetten hieronder de belangrijkste verschillen tussen feedforward en feedback op een rij:

Feedback

  • Voor de gever geldt: het aangaan van zo’n gesprek met de ander kan spanning veroorzaken die je liever uit de weg gaat.

  • Feedback gaat vaak over het verleden. Het is zeker nuttig om te weten wat er fout ging; maar het is nog nuttiger om te kijken naar wat er nodig is om in de toekomst zaken beter te doen.

  • Voor de ontvanger geldt: feedback over het verleden geeft zelden energie. Er ligt een energielek op de loer wanneer iemand geconfronteerd wordt met dingen die hopelijk al lang zijn besproken en waarvan de lessen al geleerd zijn.

  • Feedback methodieken zijn vaak periodiek en daarmee vaak veel te laat.

Feedforward

  • Voor de gever geldt: het aangaan van een feedforward-gesprek met de ander veroorzaakt vaak positieve vibe.

  • Feedforward is gericht op de toekomst, hier heb je invloed op. Het is nuttig om vooruit te kijken naar aankomende uitdagingen en van tevoren een strategie te bedenken over hoe je die kunt tackelen.

  • Voor de ontvanger geldt: met feedforward creëer je heldere doelen waar jullie beiden voor willen gaan. Met Milestones maak je ze behapbaar en kun je tussentijds de progressie vieren!

  • Feedforward is gericht op datgene waar we samen voor gaan en dus regelmatig kort terugkeert in dagelijks overleg en zo on top of mind blijft.

Wat ga je doen in feedforward

Feedforward is er om de ontwikkeling van medewerkers optimaal te stimuleren, doelen concreet te maken en daarbij het eigenaarschap helder te verdelen. Een mooie bijkomstigheid is dat feedforward mens en organisatie samenbrengt op dat ene doel dat ze nastreven. Ieder heeft een eigen doel dat bijdraagt aan het doel van de organisatie. 

De medewerker krijgt de vraag om van tevoren na te denken over: ‘Wat wil ik over een jaar/half jaar hebben bereikt, voor mijzelf en voor de organisatie?’ Hier gaan leidinggevende en medewerker het over hebben; wat zijn de verwachtingen, waar wilt de medewerker zich in vastbijten/verdiepen en wat heeft de medewerker daarvoor nodig? Welk doel streeft de medewerker na, welke ontwikkelvraag zit hier in en wat heeft de organisatie daar aan.

Zo zet je Feedforward effectief in!

Het is belangrijk dat medewerkers eigenaarschap en betrokkenheid ervaren in dit proces. Betrokkenheid bij hun ontwikkeling en een faciliterende houding vanuit management zorgt ervoor dat ze belangrijke stappen maken in hun ontwikkeling. 

Om leiders van organisaties hierbij te helpen wij een feedforward methodiek ontwikkeld die d.m.v. ‘slimme invulvelden’ direct te gebruiken. Wij geloven in het delen van waarde en kennis en stellen daarom deze methodiek kosteloos ter beschikking voor iedereen die de ontwikkeling van hun organisatie en werknemers belangrijk vindt. Op de feedforward pagina kun je de methodiek downloaden. Succes met ontwikkelen, ga ervoor!

Benieuwd wat TRI voor jouw organisatie kan doen?

Boek dan direct een meeting in met Ruben van TRI of heb je liever dat wij contact met je opnemen?

Vorige
Vorige

Feedforward optimaal benutten

Volgende
Volgende

Persoonlijkheidsassessments als hulpmiddel bij teamontwikkeling