Feedforward de toekomst in met jouw team

Wil jij met jouw team samenwerken aan betrokkenheid, vertrouwen, commitment, inclusie en een bak positieve energie?

Lees dan hieronder meer over wat Feedforward is en de handleiding om zelf met de methodiek aan de gang te gaan.

Wat is Feedforward?

Feedforward is een krachtige benadering gericht op vooruitkijken in plaats van terugkijken. In plaats van alleen terug te kijken (feedback) te geven op wat al is gebeurd, biedt feedforward een wijze om de toekomstgerichte dialoog aan te gaan met medewerkers om te groeien en te verbeteren als individu, team en organisatie.

Deze methode is ontwikkeld door de Marshall Goldsmith. Goldsmith had voor het ontwikkelen de volgende overtuiging: je kunt de toekomst beïnvloeden, niet het verleden; advies moet de ontwikkeling van mensen stimuleren; feedforward is positief en oplossingsgericht; en bovendien is het eenvoudig toe te passen.

Het draait om het delen van positieve, constructieve toekomstbeelden die direct toepasbaar zijn en die mensen en de organisatie inspireren om hun prestaties te verbeteren. Door de focus te leggen op wat er beter kan in de toekomst, stimuleert feedforward motivatie en ontwikkeling, en helpt het mensen en de organisatie om hun doelen effectiever te bereiken.

Waarom Feedforward?

Om elkaar te vinden in reëel doelen en wijze van samenwerking, zodat we inspiratie en motivatie vinden.

Het feedforward gesprek gaat over de positieve kijk op de toekomst, hoe gaan we samen beter, door afstemming, die toekomst in? In de feedforward gaat het over doelen stellen die goed zijn voor de organisatie en de medewerker, denk hierbij aan:

  • Wat voeg jij toe?

  • Wat wil jij?

  • Wat faciliteert de organisatie?

  • Wat heeft de organisatie nodig?

  • Waar ligt de groei en ontwikkeling van jou en de organisatie en hoe zetten we daar op in

Deze feedforward hebben we gegoten in een eigen methodiek. Dit is significant anders dan het de feedback gesprek zoals gesprekken in de performance management methodiek.

Feedforward in een toepasbare methodiek

De Feedforward methodiek is als een cyclus ontworpen om jouw organisatie te ondersteunen bij de persoonlijke ontwikkeling, teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.

De ervaring bij onze klanten is dat dit enorm positief doorwerkt in je organisatie:

“Met een positieve blik kijken alle mensen naar de toekomst. Het jaarlijkse gesprek is constructief en leuk voor management en medewerker.”

Hoe werkt de Feedforward methodiek?

De methodiek laat de gebruikers kijken naar de toekomst, wat willen we bereiken? Wat zijn organisatie-, team- en individuele doelen?

Maak met elkaar afspraken waar we straks willen staan en durf tussentijds bij te stellen; reëel te zijn. Het gaat niet om ‘wat doe je goed of fout’ maar hoe bereiken we in deze dynamische tijd samen onze doelen.

De drie essentiële bijeenkomsten van een feedforward-cyclus

1. Doelstelling sessie: wat willen we bereiken?

In deze initiële sessie ligt de focus op het definiëren van doelen voor de komende periode. Er wordt besproken wat zowel op individueel niveau als binnen de gehele organisatie bereikt moet worden en welke middelen en ondersteuning nodig zijn om deze doelen te realiseren. Hierbij worden duidelijke afspraken gemaakt om de voortgang te waarborgen.

2. Evaluatie sessie: hoe gaat het?

Deze sessie dient als tussentijdse evaluatie om te bepalen of de organisatie en haar medewerkers nog op koers liggen met betrekking tot de gestelde doelen. Het is een gelegenheid om de doelen te herzien indien nodig, en om te bespreken welke extra ondersteuning of aanpassingen vereist zijn om de beoogde resultaten te behalen. Het gesprek is open en gericht op de toekomst, waarbij zowel persoonlijke als team- en organisatiedoelen aan bod komen.

3. Eind sessie: doel in zicht?

Aan het einde van de periode wordt de voortgang richting de doelen opnieuw beoordeeld. Er wordt nagegaan of de doelen zijn bereikt of dat er nog aanpassingen nodig zijn. Deze sessie richt zich op positieve energie en realiteitszin, waarbij eventuele bijstellingen worden besproken om succes te verzekeren.

Wat is het verschil tussen Feedforward en Feedback?

Kort door de bocht: Feedback gesprekken zoals we kennen in performance management, gaan vaak over ‘wat ging er niet goed en hoe had het beter gekund’. Feedforward creëert de ruimte voor het gesprek om samen te kijken naar de toekomst, waar willen we naartoe en hoe komen we daar gezamenlijk.

Wij hebben in een blog uitgebreid de verschillen toegelicht, deze blog vind je hier.

Hoe zet je de feedforward methodiek In?

Van onze klanten horen we vaak hoe zij succesvol de feedforward methodiek toepassen. Hier delen we hun aanpak:

Voorbereiding op het feedforward gesprek

Vraag je teamleden zich voor te bereiden door over de volgende punten na te denken:

  • Welke persoonlijke doelen heb je?

  • Wat zou je willen bereiken de komende periode en wat wil je toevoegen?

  • Wat kan je bijdragen aan wat het team nodig heeft? En wat kan je bijdragen aan wat de organisatie nodig heeft.

Het eerste gesprek: afspraken maken

In het eerste gesprek draait het om duidelijke afspraken maken.

  • Doelen stellen: Waar gaan we voor? Wat zijn de doelen?

  • Verantwoordelijkheden verdelen: Wie doet wat en hoe blijven we elkaar vinden.

Door samen het gesprek aan te gaan en overeenkomsten te vinden, creëren we een pad voorwaarts dat voor beide partijen werkt. Daar waar we elkaar versterken, komen we uit op die weg voorwaarts die voor beide partijen klopt. Soms blijkt dat we niet elkaars doelen kunnen nastreven, wat ook waardevolle duidelijkheid biedt.

In dit goede gesprek spreken we onder andere over de visie, het beleid en dat gedeelde doel. Deze drie onderwerpen zijn belangrijk voor mensen om de inspiratie en motivatie te vinden wat zo van belang is voor mensen in de samenwerking.

Het tweede gesprek: evalueren

Het tweede gesprek volgt na 3 tot 6 maanden.

  • Evaluatie: Hoe doen we het samen? Zitten we nog op het juiste spoor?

  • Doelen bijstellen: Moeten we nog doelen bijstellenom het realistisch te houden. (Niet reële doelen werken namelijk demotiverend, dan bereik je het tegenovergestelde).

Dit gesprek is een open en eerlijke evaluatie, geen afrekening. We bespreken de samenwerking wat we kunnen doen om de doelen te behalen en hoe we de connectie met elkaar behouden zodat vraag, aanbod en grenzen geen drempels vormen.

Let op: als er tussentijds zaken zijn die niet goed gaan, bespreek ze direct, spaar ze niet op voor dit gesprek. Bijsturingen omdat iemand niet voldoet voer je direct!

Het derde gesprek: doel in zicht

In het derde gesprek, enkele weken voor de deadline, evalueren we of we de doelen gaan halen of al hebben behaald. Het is immers nog een paar weken voordat de tijd voor de afgesproken doelen op is. In dit gesprek moet het gaan over de input, output, elkaars inzet en wat hebben we geleerd. Het is prettig als we steeds beter van elkaar begrijpen hoe de samenwerking optimaal is en natuurlijk of deze samenwerking werkt.

We sluiten af met het ophalen van lessons learned over ons gedrag:

  • Waarmee gaan we door?

  • Wat moeten we starten?

  • Waarmee moeten we stoppen?

Deze aanpak zorgt voor een gestructureerd en constructief proces, waarin zowel persoonlijke als teamdoelen worden bereikt en samenwerking wordt versterkt.

Benieuwd naar de feedforward methodiek?

Vul het formulier hieronder in, en ontvang jouw gratis versie.
Na het invullen van het formulier verschijnt er hier een download link.

Benieuwd wat TRI voor jouw organisatie kan betekenen?

Wij helpen je graag om de samenwerking te verbeteren.

Boek direct een afspraak in met Ruben van TRI

Of heb je liever dat wij contact met je opnemen?