Teamsamenwerking verbeteren: wat pak je als eerste op?

Met de teamscan weet je wat jouw team nodig heeft om de volgende stap te maken

Zet als teamleider of directie vanuit inzicht met de bewezen methodiek de juiste stappen om jouw team te laten groeien!

Creëer een professioneel samenwerkend team

Wil je de samenwerking in jouw team verbeteren? Weten welke punten er allemaal van belang zijn om te komen tot een presterend team? Weten met welke urgentie bepaalde punten moeten worden aangepakt? 

Waarom de teamscan?

Teamdynamieken zijn logisch te verklaren, dankzij vele onderzoeken kunnen we dat. Met de teamscan krijg je als organisatie overzicht en inzicht; waar staat je team en wat moet je doen om progressie te boeken. Zodat jij weet wat je moet doen; sturen op zaken die de meeste prio hebben; de juiste dingen op het juiste moment doen.

Gebruik deze teamscan om inzicht te krijgen in de beleving die de teamleden hebben op de samenwerking. Deze teamscan geeft je inzicht in de belangrijkste factoren voor een sterk en verbindend team. Van hoogste naar laagste prioriteit.

Vanuit de prestatiepsychologie

-1; een team dat niet presteert

0; een team dat functioneel presteert door de aanwezigheid van een sterke leider.

1; een team dat (optimaal) presteert, een team dat gelijkwaardigheid, professioneel communiceren en verantwoordelijkheid nemen en geven toepast.

De Teamscan om de Samenwerking te Verbeteren

De teamscan bestaat uit drie categorieën, de urgentie verloop hetzelfde:

1. Gif: Dit vernietigt wat er is in het team. Geef het tijd en de samenwerking is niet meer.

2. Randvoorwaarden: Dit is wat je moet doen voordat er een meter extra wordt verzet.

3. Groeifactoren: Zodra de vorige categorieën zijn ingevuld, dan heeft het zin om hier te investeren.


Gif: De Killer van Iedere Samenwerking

Gif laat zich op vier manieren zien:

1. Kritiek op de persoon: Verbale aanvallen op de persoon of karakter.

2. Verdedigen: Verantwoordelijkheden afschuiven, in de slachtofferrol kruipen of niet meedoen.

3. Obstructie (stonewalling): Niet reageren, wegkijken, weggaan of niks meer zeggen. Mildere varianten zijn aarzelen om te zeggen wat je denkt.

4. Minachting: Beledigingen en aanvallen met als doel te beschadigen, zoals sarcastische opmerkingen of schelden.

Randvoorwaarden: Basisvoorwaarden voor een samenwerkend en gemotiveerd Team

Randvoorwaarden zijn het ‘normaal’. Bij afwezigheid demotiveren ze het team.

1. Veiligheid: Het gevoel dat we zaken kunnen benoemen en delen zonder daarop afgerekend te worden.

2. Vertrouwen: Geloof in iemands goede trouw en eerlijkheid, wat bereidheid geeft om afhankelijk te zijn van die persoon of groep.

3. Goed Leiderschap: Kwaliteit van leiderschap is subjectief, maar essentieel dat het team het als goed kwalificeert.

4. Duidelijk Beleid: Helder beleid gericht op een doel met duidelijke spelregels.

5. Middelen: Voldoende tijd, ruimte, middelen en mensen om aan het doel te werken.

6. Een Goede Beloning: Marktconforme beloning en goede arbeidsomstandigheden.

7. Communicatie: Professionele communicatie in taal en gedrag.

Groeifactoren: voor meer effectiviteit en werkplezier

Deze factoren bepalen werkplezier en effectiviteit. Investeren in de groeifactoren heeft pas zin als we geen gif hebben en de randvoorwaarden in orde zijn.

1. Een helder gemeenschappelijk doel: Dit zorgt ervoor dat we samen optrekken en we snappen waar bepaalde acties vandaan komen.

2. Helderheid in individuele bijdragen: Dat de individuele acties begrijpelijk zijn en uitlegbaar.

3. Merkbare voortgang: Dat we zien dat onze acties leiden tot progressie. We willen weten wat er gebeurt, dat onze acties verschil maken werkt erg motiverend.

4. Gehoord voelen door waardering en erkenning: Dit zorgt ervoor dat het individu voelt dat ze ertoe doen.

5. Het gevoel dat jouw prestatie verschil maakt: dat door de individuele bijdrage en soms een sprintje te trekken er verschil wordt gemaakt.

6. Vertrouwen van hogerhand als steun: Dat ik weet dat ik steun heb van hogerhand en dat ik een foutje mag maken.

7. Betrokkenheid en wederzijdse hulp: Niet alleen het gevoel hebben dat we er samen in staan maar ook merken dat we samen willen gaan voor het doel.

8. Verantwoordelijkheid voor eigen werk:. Als we zelf de verantwoordelijkheid dragen, acteren we er ook naar. Hierbij hoort pro actief gedrag.

9. Professioneel gedrag en communicatie: Door professioneel het gesprek met elkaar te voeren kunnen we elkaar om hulp vragen, kritisch zijn en conflicten aangaan (mits constructief).

10. Taken, rollen en verantwoordelijkheden die aansluiten bij houding, gedrag, competenties en expertise van teamleden: Teamleden die hun functie inhoudelijk kunnen uitvoeren zijn belangrijk maar effectief als ze in hun gedrag en communicatie kunnen handelen naar de situatie.

Benieuwd naar het resultaat?

Zo werkt de teamscan:

- Onderzoekt jouw team op 26 punten

- Brengt prioritering aan

- Biedt je stuurinformatie binnen enkele minuten

Hoe hebben we dit gedaan?

We hebben onderzocht hoe we samenwerking verder kunnen optimaliseren, door literatuur en praktijk te combineren. Denk aan inzichten van Lencioni, Herzberg, Poiesz, Tuckman, Bandura, Berne, Maslow en anderen. Veel van hun onderzoek toont overlap, maar het is nog niet bij elkaar gebracht. Wij hebben alles samengevoegd en zijn opnieuw begonnen met duiden en prioriteren en hebben er een instrument van gemaakt.

Ontdek met de gratis demo hoe jouw team de samenwerking verder kan optimaliseren.

Wil je meer weten over de teamscan?

Wil je met ons schakelen, dat kan. Druk op de knop hieronder om direct een afspraak in te boeken met Ruben.

Vorige
Vorige

Teams die tappen uit hun energiebron hebben de breedste schouders

Volgende
Volgende

Feedforward cyclus: stuur je organisatie naar vooruitgang